G ako „Guerrilla marketing“

Guerrilla marketing bola témou bakalárskej práce, do ktorej som sa zamilovala na prvý pohľad (aj keď som bakalárku nakoniec písala na inú marketingovú tému, pretože guerrillu mi vyfúkla istá Jana D.). Respektíve skôr na druhý, keďže som pôvodne netušila, čo guerrilla marketing je. No znelo to zaujímavo – aj keď guerrilla s guaranou nemá absolútne nič spoločné, guerrilla mi evokovala práve guaranu, energiu, akciu! Možno preto, že obe začínajú na to netradičné písmeno „gé.“ A v konečnom dôsledku, keď som si guerrilla marketing vygúglila, som vlastne zistila, že som s tou guaranou možno nebola až tak mimo – guerrilla marketing je energický marketing!

Čo je guerrilla marketing?

V roku 1984 napísal Jay Conrad Levinson, bývalý kreatívny riaditeľ reklamnej agentúry Leo Burnett, knihu Guerrilla Marketing (najväčšou chybou tohto článku je, že som danú knihu nečítala), v ktorej guerrillovú kampaň definoval ako „nekonvenčnú marketingovú kampaň, ktorej účelom je dosiahnutie maximálneho efektu z minima zdrojov.“ Pojem „guerrilla“ ako taký však vznikol už na začiatku 19. storočia počas španielskej vojny o nezávislosť proti Francúzsku. Ide o taktiku boja – guerrillový boj stavia na momente prekvapenia a sabotážach nepriateľa.

Veľké firmy si môžu dovoliť míňať na marketing značnú časť firemného rozpočtu. Guerrilla marketing bol spočiatku určený pre začínajúce alebo malé až stredné podniky, ktorým budget nedovoľuje nákladné marketingové kampane – pretože princíp guerrilla marketingu stojí na tom, ako vytvoriť maximálny zisk s použitím minima investícii. Guerrilla marketing je o nekonvenčnosti, kreativite a fantázii, investuje sa v ňom skôr energia ako peniaze.

Typické guerrillové marketingové kampane sú neočakávané a najmä netradičné, chcú pritiahnuť pozornosť (občas provokujú až poburujú), predstavujú spôsob, ako sa odlíšiť od konkurencie a nadlho sa zapísať do povedomia zákazníkov. Preto sa dnes guerrilla marketing stáva trendom, cestou, ktorou sa začínajú uberať i veľké spoločnosti, ktoré naň vlastne nie sú odkázané (v zmysle, že guerrilla marketing mal pôvodne šetriť peniaze určené na marketing a veľké firmy zväčša šetriť nemusia). Guerrilla marketing je netradičná reklama, ktorá chce, aby o nej ľudia hovorili, aby sa o nej hovorilo (napr. v médiách), a tým pádom sa sama (a zadarmo) šíri.

Sem-tam sa guerrilla marketing uchyľuje až k mierne nekalejším praktikám – Levinson vo svojej knihe uvádza nasledovný príklad: medzi dvoma veľkými kníhkupectvami stojí malé kníhkupectvo. Vo výkladoch veľkých kníhkupectiev sa objavia lukratívne nápisy ako: „Veľký výpredaj! Zľavy až do 50%!“ a: „Gigantický výpredaj! -50%, -60%, -75%!“ A majiteľ malinkého kníhkupectva miesto toho, aby prišiel s nápisom: „Mega-hyper-super-truper výpredaj!“ nad svoje dvere vyvesí nápis: „Hlavný vchod.“ 😀 Podarilo sa mi natrafiť aj na obrázok skupiny billboardov – je tam billboard s dákou modelkou, ktorý propaguje nové plavky, vedľa neho billboard s dákym nápojom… A z vyobrazenia nápoja na danom billboarde vytŕča obria slamka, ktorou modelka, aniž by o tom vedela, pije.

Príklady guerrilla marketingu

1. Jedna holandská spoločnosť si nechala patentovať rôzne zaujímavé názvy WiFi sietí – človek sedí v meste na lavičke a chce sa pripojiť na internet, začne vyhľadávať dostupné siete a hľadia na neho lukratívne názvy, ako napr.:

DnesEspressoZaPolovicu
– Mnam-MafinLenZa59Centov
– DajteSiKavuAPracujteDlhsie

Dotyčného to možno zaujme a motivuje, razom dostane chuť na kávu alebo koláč, poobzerá sa okolo seba a zistí, že neďaleko stojí útulná kaviarnička.

2. Vydavateľstvo Pinguin Books sa rozhodlo ľuďom pripomenúť, že ešte stále jestvujú i klasické, papierové knihy tak, že do niekoľkých elektroobchodov medzi vystavené notebooky naaranžovali pekný, starý písací stroj. Jednoduchý nápad – keby som na niečo také natrafila ja, určite ma to minimálne poteší, ak nie rovno inšpiruje ku kúpe knihy!

3. Americké fitness centrum Golds Gym Houston prišlo s jednoduchými billboardmi s nápisom: „Look better naked!“ Billboard sám o sebe nebol bohvieako zaujímavý, no ľudia sa pri týchto billboardoch zo srandy začali fotiť nahí 😀 a zverejňovať tieto svoje fotky na blogoch a sociálnych sieťach a tým sa zviditeľnilo aj samotné fitko.

4. Pri príklade guerrilla marketingu zo slovenskej pôdy ma napadá predovšetkým kníhkupectvo martinus – spomeňme si na projekty Slovensko píše román alebo www.poviedkyodnevere.sk (web už neexistuje). Oba projekty vyžadovali skôr energiu ako astronomicky vysoké rozpočty; vzišli z nich knižky, ktoré si v martinuse kúpite za výhodnú cenu (a keď si už kúpite jednu knižku, možno si ich kúpite aj viac) a zabezpečili martinusu príkladnú reklamu. Ale najpríkladnejší príklad je projekt Knihobežník – ide o jedinečný, inovatívny nápad, ktorý si spočiatku síce možno vyžadoval dáku tú investíciu, ale teraz sa projekt sám šíri, ľudia doň pridávajú vlastné knihy a každý vie, že to martinus! Človek môže martinus milovať za to, že vidno, že knihy nielen predávajú, skutočne ich milujú, pretože robia toľko knižných akcií, ktoré by vôbec robiť nemuseli! Na zákazníka to dokáže zapôsobiť…

5. Ale o guerrilla marketingu vám nemusím iba rozprávať, môžem vám ukázať i pár geniálnych obrázkových príkladov. Jeden nemecký blog je pre celý o guerrilla marketingu, čo článok, to interesantná guerrillová marketingová kampaň skade-tade zo sveta! A aj pandy fičia na guerrilla marketingu.

sources of pictures in their captions

Guerrilla marketing
*
Guerrilla marketing
*
Guerrilla marketing

*

Zdroje: ivankasaj.blogspot.sk | rozhladna.sk | článok Moniky Jakubeczovej z internetmarketing-strategie.sk | obrázky zo stránok: inagorillacostume.com, creativeguerrillamarketing.com, activerain.com, omgstory.com, campusmediagroup.wordpress.com, otherside.gr | koho guerrilla marketing zaujal, určite odporúčam knihu Guerrilla Marketing od Levinsona – český preklad je, zdá sa, vypredaný, anglický originál nájdete na Martinus.sk alebo bookdepository.com – alebo minimálne stránku www.gmarketing.com

*

malý rojko a veľký bojko, bloger, wannabe spisovateľ, knihomoľ, psíčkar, ex-lolita, pseudo-otaku, geek vo výslužbe, no v poslednom čase predovšetkým mama

7 komentárov

  1. Polly
    24. júla 2012

    ta ruka je brutalna…neviem, ci by som nevolala policiu xDD

    Odpovedať
    1. Dada Baroková
      24. júla 2012

      Tá ruka je možno trochu prehnaná – ale guerrilla je sem-tam i o tom a účel to plní: ruka nás jednoznačne zaujala! 😉

  2. StandyB
    25. júla 2012

    fuuuuuj tiez som sa pozastavila nad tou rukou 😀 ale tie zuby nemaju chybu 🙂 aspon nieco zaujimave na tej ekonomike je 😀 hoci mne sa vzdy reklamy pacili mala som rada reklamatora s marosom kramarom 😀

    Odpovedať
  3. Kirari
    26. júla 2012

    Mňa zaujal aj ten psíček….ja rada zvieratká…chúďatko mojeno…XD
    tá ruka, no…už som videla aj horšie…

    Odpovedať
  4. Dada Baroková
    30. júla 2012

    Standy:
    Reklamátora? Nepoznám. Žeby relácia s dákymi vtipnými/zaujímavými reklamami? 🙂 Mne sa marketing na celom mojom doterajšom štúdiu páčil hádam najviac, preto som si aj teraz vybrala na tie zvyšné dva roky zameranie na marketing manažment 🙂

    Kirari:
    Aj ja mám rada zvierence, toho hafíka som tam dala práve preto, lebo sa aj mne ľúbi. 😉

    Odpovedať
    1. Kirari
      2. augusta 2012

      Zvierence…zaujímavý pojem… 😀

  5. Foxie
    31. júla 2012

    Jééé! To je aké dobré! 😀

    Odpovedať

Napísať odpoveď pre Kirari Zrušiť odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Prejsť vyššie