Peter Murár: Marketing na Twitteri

Po pravde asi nepatrím medzi čitateľov, ktorým je kniha Marketing na Twitteri primárne určená. Nie som reálny marketér (len to tak nenápadne skúšam) a vlastne nemám ani len twitterový účet… Hoci po prečítaní danej knižky skutočne zvažujem, či si ho nezriadiť, aj keď sa mi pomerne dlho darilo väčšinu sociálnych sietí ignorovať (asi sa nerada… socializujem? 😀 ).

Trošku z histórie

Official logo from twitter.comTwitter (logo from twitter.com) bol založený v roku 2006 Američanom Jackom Dorseyim, inšpirovala ho služba TXTMob, umožňujúca zaslanie hromadnej esemesky všetkým členom vybranej pracovnej skupiny. Twitter tak najskôr používali len zamestnanci spoločnosti Odeo ako internú službu, pre verejnosť bol spustený až v júli 2006 a stal sa prvou tzv. mikroblogovacou službou – správu (status, príspevok, tweet) treba výstižne vtesnať do 140 znakov. Dnes Twitter mesačne navštívi takmer 6 mil. unikátnych návštevníkov a denne sa publikuje až 230 mil. tweetov. Twitter je najpopulárnejší v USA a Japonsku, na Slovensku je rozšírený pomenej, vlastne by sa dalo povedať, že takmer minimálne…

„Twitter nie je Facebook“

Darmo, najpopulárnejšou sociálnou sieťou je u nás stále Facebook (preto aj firmy, ktoré sa rozhodnú využiť ku svojej propagácii online marketing na sociálnych sieťach, zameriavajú svoju pozornosť zväčša práve tam). Na Slovensko (takmer) všetko prichádza trošku oneskorene, takže raz pravdepodobne aj my zažijeme twitterový boom, možno je to len otázka času – a nebolo by potom fajn byť už zabehnutým twitterovým priekopníkom (ak človek/firma tweetuje alebo začne tweetovať už teraz)? Myslíte si, že Twitter čoskoro zažije svoju popularitu aj na Slovensku? Ako vidíte jeho slovenskú budúcnosť?

A ak niekto neverí, že raz i u nás nastane éra rozmachu Twitteru, stále sú tu iné veci, ktoré môžu hovoriť za Twitter. Slovenskú twitterovú komunitu tvoria najmä marketéri, publicisti, blogeri, web dizajnéri, grafici a IT-čkári. Takže ak vás zaujímajú dané skupiny – či už ste firma pôsobiaca v danom segmente alebo bežný smrteľník, ktorého záľubou je napr. to blogovanie či web dizajn –, práve na Twitteri môžete nájsť komunitu, ktorá vás osloví alebo ktorú môžete zaujať vy.

Autor venuje celú kapitolu rozdielom, ktorými sa Twitter líši od Facebooku. Najzákladnejší rozdiel je podľa neho v miere otvorenosti: Twitter funguje ako otvorený systém, kde na prezeranie jednotlivých twitterových účtov nemusíte byť ani len zaregistrovaný na danej sociálnej sieti, všetko je verejné. Môže sa to javiť ako nevýhoda – že si informácie o sebe nemôžete „ochrániť“ (resp. sa tuším dá aj twitterovský účet „uzamknúť“). Kým základom Facebooku sú osobné väzby – ste tam v kontakte predovšetkým s rodinou, priateľmi a známymi, ktorým oznamujete, čo máte nové, ukazujete im svoje fotografie, organizujete si akcie, takže facebookové informácie sú takpovediac súkromné, osobné –; Twitter je skôr o sledovaní cudzích ľudí. Preto váš twitterový profil nie je taký obsažný ako ten facebookový (heslo Twitteru asi znie stručnosť a výstižnosť), preto je primárne verejný… Preto ho s obľubou využívajú americké celebrity na kontakt s fanúšikmi, aby sa s nimi ľahko mohli podeliť o novinky zo svojho života. (A tak aj keď má Facebook viac užívateľov, Twitter môže byť vďaka svojej otvorenosti marketingovo zaujímavejší.)

Čo nájdete v knihe

Doteraz som sa venovala Twitteru ako takému, no všetky tieto informácie som sa dozvedela práve z knihy Marketing na Twitteri. Knižka nie je dlhá (je príkladne tweeterovsky stručná a výstižná, len kapitola o stratégiách tweetovania bola trochu vyčerpávajúca – podkapitola propagačnej stratégie rozdelená na sledovanie, vytváranie a angažovanie; podkapitola stratégie budovania vzťahu so zákazníkmi rozdelená na sledovanie, vytváranie a angažovanie; podkapitola stratégie zapájania do akcií rozdelená na sledovanie, vytvár… stále dokola, človeka to po tretej stratégii už prestalo baviť, hoci ak by som si reálne chcela vybrať najvhodnejšiu stratégiu, možno ma to zaujíma väčšmi), no je plná informácií, ktoré sa môžu hodiť nielen marketérom – aj keď je pravda, že najmä im. Keďže Twitter u nás až tak „nefičí,“ človek možno až tak nevie, čo od neho čakať a knižka mu môže pomôcť zorientovať sa. Obsahuje tipy a rady, ako začať svoje pôsobenie na Twitteri; ako si správne vyplniť profil; dozviete sa, že existujú rôzni tweetovací klienti a tiež doplnkové služby pre Twitter (najmä čo sa týka zdieľania obrázkov a videa) a kniha popisuje aj niekoľko príkladov, ako úspešné firmy využívajú Twitter vo svojom marketingu. Dostalo ma jej krásne grafické spracovanie (aj keď viem, že vzhľad nie je taký dôležitý ako obsah – no človeku sa číta lepšie, ak pred ním neleží len siahodlhý blok písmen, ak je text pekne graficky rozčlenený, s obrázkami a citáciami: očiam to lahodí viac); rozčuľovali ma zabudnuté preklepy, chyby a nedokončené vety (aj keď ich nebolo veľa, no bolo ich dosť!).

obrázok z www.muro.sk

sprostredkovane z www.muro.sk

O autorovi

Peter Murár (www.muro.sk, @MUROsk) pôsobí ako odborný asistent na Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave, venuje sa predovšetkým sociálnym médiám a ich využití v marketingu. Publikoval niekoľko odborných článkov a štúdií, je autorom mapy slovenských firiem na Twitteri.

*
*


Ďakujem WebSupportu za recenzný, dokonca autorom podpísaný výtlačok knihy! Knihu Marketing na Twitteri si kúpite napr. v Martinuse.

*

A kvízová otázka na záver: vie niekto, čo je to „hashtag“? 🙂

*

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+0Pin on Pinterest0

4 názory k “Peter Murár: Marketing na Twitteri

  1. …by mi nenapadlo, ze k twitteru treba knihu o.O
    ale dajako ma neláka XD… obávam sa, že keby boli moje statusy uplne verejne, uz by som nevedela ako ich pisat uprimne XD prilis by som sa kontrolovala a podvedome by som si vytvarala nejakú imidžovu tvar… xD

    1. Ani by si neverila, koľko existuje literatúry k marketingu na tej ktorej sociálnej sieti – ku tej bakalárke som jej čo-to naštudovala! 🙂

      A už som videla aj taký „uzamknutý“ twitterový účet, že si musel byť s daným človekom kamarát (follower či ako to tam je), aby si videl jeho tweety, takže nakoniec to ani na Twitteri nemusí byť také verejné…

      Ako sa píše v článku a v knihe, Twitter je trošku o inom ako Facebook, takže tam asi nepíšeš také tie „úprimné“ facebookové statusy (nemyslím to ironicky, Facebook je prosto o kamarátoch a osobných (osobnejších) statusoch). Ale aj tá verejnosť má svoje výhody – dal by sa vhodne použiť na propragovanie napr. našich blogov, keď si aj vezmeš, že Twitter blogeri radi používajú, tak by si tam človek možno našiel nových blogových friendov 🙂 Z tejto stránky ma to napr. aj láka, mať predovšetkým „blogový“ Twitter, s upozorneniami na nové články a tak podobne…

  2. Nuž mne by sa kniha asi hodila 😀 pri twitteri som zistila, že už prestáva stíhať s dobou, dlho mi trvalo než som ho pochopila, musela som si naň prečítať návod dakde, ako vlastne funguje…je skutočne iný ako FB. Ale ja ho neviem veľmi používať. Zakladala som ho kvôli blogu, lenže aj na blou sa mipodarilo mať neikoľko mesačné pauzy, nechodila som ani na twitter, followeri poodchádzali…no ono hneď od začiatku ich nebolo vela 😀 a ja som nevedela čo tam furt vypisovať, len sucho k článkom nikoho nenadchne a keďže sa chcem voči svojim známym a kamarátom držať trošku v tajnosti, čo sa môjho blogu týka, akosi si followerov neviem nájsť…no knihu si prosto možno zaobstarám 😉

    1. V dohľadnej dobe by som mala zmeniť dizajn svojho blogu, uvažovala som, že pri tejto „obrode“ spravím aj dáke to „zosieťovanie“ – prepojila by som si blog s facebookom (bloglovin má na to taký plugin (alebo aká je terminológia), len to nainštaluješ a keď pridáš nový článok na blog, vždy ti na fejsbúku pribudne status s linkom – alebo na to pôjdem manuálne, ešte uvidím…). A potom by som si založila aj twitterovský účet správneho blogera – ešte si asi prelistujem knižku, nech si pripomeniem, ako správne na to 🙂

      Ono si čitateľov blog nájde aj sám. Treba na to len čas a nevzdávať to (pravdou je, že pravidelné prispievanie – žiadne mesačné pauzy 🙂 – by nebolo na škodu), blogovať a blogovať, aj keď najprv nemáš žiadnu odozvu. Dobré je tiež čítať iné blogy a komentovať ich, tak sa môžeš „spriateliť“ s inými blogermi :love:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *